در این مقاله، به بررسی 10نکته طلایی برای طراحی یک کاتالوگ دیجیتال جذاب و کاربرپسند پرداخته ایم.
طراحی کاتالوگ دیجیتال، به عنوان یک ابزار تبلیغات الکترونیکی، نقش مهمی در بازاریابی محصولات در فضاهای آنلاین و دیجیتالی یافته است. کاتالوگ دیجیتال، به نوعی نمایانگر ویترین کسب وکار شما بوده و از اولین اقدامات مهم در شروع هر تجارتی محسوب می شود. به همین دلیل، طراحی حرفه ای این کاتالوگ، نقشی حیاتی در محبوبیت برند موردنظر شما ایفا خواهد کرد.
در این مقاله، به بررسی 10نکته طلایی برای طراحی یک کاتالوگ دیجیتال جذاب و کاربرپسند پرداخته ایم. اگر قصد دارید کاتالوگی دیجیتال برای محصولات خود طراحی کنید و یا می خواهید کاتالوگ موجود خود را ارزیابی نمایید، توجه به نکات کلیدی بررسی شده در این مقاله، کمک شایانی برای شما در این مسیر خواهد بود.
1.هدف کاتالوگ را مشخص کنید
یکی از مهم ترین نکات در طراحی کاتالوگ، تعیین هدف آن است. آیا هدف شما معرفی محصولات جدید است؟ یا میخواهید آگاهی از برند خود را افزایش دهید؟ یا شایدهم ارائه تخفیف ها و پیشنهادات ویژه مدنظرتان باشد. هرهدفی که از طراحی این کاتالوگ دارید، باید از ابتدا مشخص شود تا بتوانید از فضای موجود به بهترین شکل استفاده کنید.
تعیین هدف، باعث می شود تا محتوای کاتالوگ را به صورت دقیق تر و هدفمندتر انتخاب کنید. انجام این کار، از تولید محتوای بیهوده جلوگیری کرده و به شما کمک می کند تا اطلاعات را به صورت منظم و هوشمندانه ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر هدف شما معرفی محصولات جدید است، باید توضیحات جامع و کاملی در مورد هر محصول ارائه داده و تصاویری با کیفیت بالا از آن ها منتشر کنید؛ اما اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، باید بر روی داستان و تاریخچه برند، ویژگی ها و خدمات شرکت مانور دهید.
2.مخاطب را در نظر داشته باشید
در طراحی کاتالوگ، باید همیشه مخاطب هدف خود را در ذهن داشته باشید. هدف این بخش، صحبت در مورد ماندگاری شما در ذهن مخاطب نیست، بلکه تمرکز بر این است که کاتالوگ را از دید یک خواننده ببینید. شما به عنوان یک طراح، باید بدانید که سلیقه، ترجیحات و ویژگی های مشتریان شما چیست. این ویژگی ها، شامل سن، سطح تحصیلات و حتی محل زندگی و فرهنگ آن ها است. بنابراین، هرلحظه باید به یادداشته باشید که هدف طراحی این کاتالوگ، برای جذب خواننده و مشتریان است، نه صرفا طبق سلیقه کارفرما. بنابراین، باید با زاویه دید مشتریان آشنا بوده و بتوانید با را ارائه طراحی خود، نیازها و انتظارات آن ها را برآورده سازید.
شناخت دقیق مخاطب، به شما کمک می کند تا محتوای کاتالوگ را به گونه ای تنظیم کنید که بیشترین تاثیر را بر ذهن آنان داشته باشد. این مرحله، شامل انتخاب زبان مناسب، استفاده از تصاویر و گرافیک هایی نزدیک به فرهنگ و ترجیحات مخاطبان و حتی توجه به جزئیات ظاهری مانند رنگ بندی و فونت ها است. به عنوان مثال، اگر مخاطبان شما جوان هستند، اغلب باید از رنگ های روشن و جذاب استفاده کنید، در حالی که اگر مخاطبان شما افراد مسن تر را شامل می شوند، رنگ های کلاسیک و طراحی های ساده، مناسب تر خواهند بود.
3.تاثیر جلد کاتالوگ را دست کم نگیرید
اولین تصویری که خواننده از کاتالوگ دیجیتال می بیند، جلد آن است. اگر جلد کاتالوگ جذاب نباشد، شاید مخاطب حتی یک صفحه از آن را نیز دنبال نکند. بنابراین، طراحی جلد باید به گونه ای باشد که خواننده را ترغیب به ورق زدن و مطالعه کند.
برای طراحی یک جلد جذاب، باید از تصاویر با کیفیت بالا، گرافیک های حرفه ای و رنگ بندی مناسب استفاده کنید. متن روی جلد، باید مختصر و مفید باشد و اطلاعات مهمی مانند نام شرکت، عنوان کاتالوگ و تاریخ انتشار را شامل شود. در این قسمت، باید تا حد امکان از بیان توضیحات اضافی و سردرگم کردن مخاطب، پرهیز شود.
4.محصولات مشابه را هوشمندانه بچینید
اگر می خواهید فروش بیشتری داشته باشید، باید محصولات و خدماتی که با یکدیگر هماهنگ هستند و مکمل یکدیگر محسوب می شوند را در کنار هم قرار دهید. به این ترتیب، میتوانید با تأکید بر خرید یک محصول (الف)، محصول مکمل (ب) را نیز به فروش برسانید. این تاکتیک حرفه ای، به مشتری نشان می دهد که مجموعه شما تنوع محصولی و خدماتی بالایی داشته و می تواند تمامی نیازهای آنان را به سادگی برآورده کند.
5.از فونت ها به صورت متعادل استفاده کنید
استفاده از فونت های مختلف، شاید به نظر جذاب بیاید، اما انجام این کار، در واقع خواننده را سردرگم و کاتالوگ را غیرحرفه ای جلوه خواهد داد. بهتر است حداکثر سه فونت را انتخاب کنید که به یکدیگر مرتبط بوده و هر کدام، برای بخش خاصی از کاتالوگ مورداستفاده قرارگیرند. رعایت این موارد، هماهنگی و زیبایی بیشتری به کاتالوگ شما می بخشد.
انتخاب فونت مناسب نیز، باید بر اساس نوع محتوای کاتالوگ و مخاطبان هدف انجام شود. برای تیترها، می توانید از فونت های برجسته و جذاب و برای متون اصلی، از فونت های ساده و خوانا استفاده کنید. همچنین، باید به اندازه فونت ها توجه کرده و برای انجام این کار، رنج سنی مخاطب هدف خودرا درنظر داشته باشید.
6.از دکمه های فراخوان یا CTA استفاده کنید
یکی از گام های اساسی برای جذب مشتری در کاتالوگ های دیجیتال، استفاده از دکمه های فراخوان (Call to Action) CTA است. دکمه های فراخوان، به کاربران کمک می کنند تا به سادگی اقدام به خرید کنند. شما می توانید رنگ پس زمینه این دکمه ها را متفاوت از سایر بخش های کاتالوگ انتخاب کنید تا بیشتر جلب توجه کنند. به عنوان مثال، استفاده از جملاتی مانند "همین الان خرید کنید"، "اقدام به خرید"، "سفارش"، "در سریع ترین زمان ممکن مشاوره بگیرید" و موارد مشابه، مخاطب را به انجام این کار ترغیب خواهند کرد.
یک روش موثر دیگر برای جلب توجه بیشتر مخاطب، طراحی دکمه ها با اندازه ای کمی بزرگتر از حالت عادی است. انجام این کار، باعث سریع تر دیده شدن این آیتم ها و جلب توجه کاربران خواهد شد. البته باید دقت کنید که افراط در انجام این کار، باعث بی نظمی و طراحی کاتالوگی شلوغ و ناخوشایند نشود.
7.منحصر به فرد باشید
طراحی کاتالوگ، باید بر اساس حوزه کاری شما باشد. بنابراین، از عکس های اختصاصی خودتان استفاده کرده و از گرافیست هایی که با کسب و کار شما آشنا هستند کمک بگیرید. رنگ بندی و طراحی نیز، باید بازتاب دهنده پیام برند شما باشد تا کاتالوگ شما از دیگران متمایز شود.
برای منحصر به فرد بودن، باید از خلاقیت و نوآوری در طراحی استفاده کنید. استفاده از تصاویر و گرافیک های منحصر به فرد، طراحی های خاص و رنگ بندی های جذاب، کاتالوگ شما را متمایز خواهد ساخت. همچنین، باید به جزئیات توجه ویژه ای داشته باشید. استفاده از عکس های با کیفیت و واقعی از محصولات، توضیحات دقیق و مفید و طراحی های خاص و منحصر به فرد، تاثیر بسزایی بر جلب توجه خواننده خواهند داشت.
8.کاتالوگ را مختصرو مفید ارائه دهید
کاتالوگ دیجیتال، نباید بیش از حد طولانی باشد. اگر محصولات زیادی دارید، موارد مهم تر را انتخاب کنید. کاتالوگ های طولانی، خواننده را خسته کرده و آن ها را از ادامه دادن بازخواهد داشت. برای حفظ اختصار، باید محتوای کاتالوگ را به دقت انتخاب کنید. تمرکز بر محصولات و خدمات اصلی و مهم، ارائه توضیحات مختصر و مفید و استفاده از تصاویر و گرافیک های جذاب، به شما کمک می کند تا کاتالوگی مختصر اما مفید ارائه کنید.
9.ویدیوهای کوتاه و جذاب اضافه کنید
همانطور که گفتیم، کاتالوگ های دیجیتال، امکان تبلیغات گسترده ای را فراهم می کنند، بنابراین برنده رقابت در این عرصه، کسی است که از تمامی این امکانات، به درستی استفاده کند. قدرت ویدیوهای کوتاه و جذاب در بازاریابی محصول، غیرقابل انکار است. غالباً، مخاطبان عجول بوده و ترجیح می دهند درسریع ترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نظرشان دسترسی پیداکنند. به همین منظور، افزودن ویدیوهای کوتاه به کاتالوگ دیجیتال، به معرفی موثر محصول و جذب مشتریان کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین، اگر قصد طراحی یک کاتالوگ دیجیتال قوی و تاثیرگذار را دارید، تولید محتوای ویدیویی را از قلم نیندازید.
10.ارائه راه های ارتباطی را فراموش نکنید
در نهایت، اطمینان حاصل کنید که راه های ارتباطی با شما، به وضوح در کاتالوگ درج شده باشد. شماره تلفن، آدرس ایمیل و وبسایت، آدرس فیزیکی، لینک های شبکه های اجتماعی و روش های خرید محصول، باید به راحتی قابل دسترس باشند. استفاده از QR کد برای هدایت کاربران به وبسایت نیز، راهکاری آسان و مفید در این زمینه خواهدبود.